Ondersteuning aan scholen
Vanuit mijn expertise in het versterken van executieve functies heb ik in Brielle en Oostvoorne samengewerkt met vier basisscholen en een vmbo-school. Ik (en velen met mij) merkt al enige tijd dat de overgang van het primair onderwijs van groep 8, naar het voortgezet onderwijs heel groot was en is. Brugklasleerlingen lopen al gauw vast in het leren leren en organiseren. Deze overgang moet veel soepeler verlopen, gelijkmatiger!
Vanuit mijn kennis en ervaringen uit eerdere projecten, kan ik de onderwijzers/docenten begeleiden in het integreren van de executieve functies en deze "schoolbreed" helpen verankeren.
Ook het helpen integreren en het versterken van deze executieve functies bij de leerlingen is een belangrijk onderdeel. Dit kan ik desgewenst 1 op 1 of in kleine groepjes binnen de school aanbieden.


Een voorbeeld uit de praktijk
“Damian van tien jaar bruist van de energie en is in de klas erg aanwezig. Hij roept naar de kinderen aan de andere kant van het lokaal, terwijl hij vluchtig zijn boeken en losse blaadjes in zijn laatjes propt; “Als het maar weg is”. Ondertussen zoekt hij nog steeds naar zijn blauwe pen en hoort hij de juf een vraag stellen die hij ook nog eens toevallig weet! Hij schreeuwt het antwoord door de klas, want ze moet natuurlijk wel horen dat hij het weet! Opeens voelt hij dat de inkt van zijn blauwe pen langs zijn hand en op zijn schoen druppelt: “Hè bah, de dop van de pen zat er niet goed op!” Onder tafel bekijkt hij de schade “Mijn nieuwe schoenen, mama zal boos zijn!”. “Hoe krijg ik die vlek van mijn schoen?’’ “Water, de kraan!” Terwijl hij opstaat hoort hij de juf opeens wel heel duidelijk roepen: ”Damian wat ben je nu weer aan het doen?” Ze slaakt daarna een diepe zucht…